søndag 4. oktober 2009

Joyeux anniversaire til meg!

På fredag fylte undertegnede 22 år, og jeg hadde en meget fin dag- til tross for at det var uvant å verken ha vennegjengen eller familie rundt seg. Savnet dere selvfølgelig, men jeg klager ikke!
Jeg startet dagen med å... våkne sent, etter en liten tur til Mabillion etterfulgt av nattlig spasertur langs Seinen kvelden før. MEN, da jeg hadde våknet og kommet meg ut i det fine været, stakk jeg til Musèe D`Orsay. Det er nok mitt favorittmuseum hittil. Louvre er flott og har Mona Lisa og alt det der, men jeg foretrekker Orsay som har en gammel togstasjon som lokale og er langt mindre og mer oversiktelig en Louvre. Dessuten, finner du noen av de størte verkene innenfor impresjonismen her, noe jeg er veldig fan av.



                                       Moulin de la Galette av Pierre-Auguste Renoir. Love it.


Musèe D`Orsay

 
L`Origin du monde eller "verdens opprinnelse" av Gustave Courbet.
Disse franskmennene kan få sagt det ja.



Monet


Etter det dro jeg til Trocadero ved Eiffeltårnet og tuslet rundt mens jeg gomlet på en crêpe chocolat. Mmm. Hvorfor er crêpe så godt?! Jeg kunne spist det hver dag, men det har jeg ingen planer om.
Så var det rett hjem og dusje før middag hos Chez Justine. Kjempehyggelig restaurant ved Oberkampf, autentisk fransk ofte med livemusikk, og prisene er heller ikke stive. Det var en kjempekoselig middag, minus det faktum at kelneren klarte å søle ut hele vinglasset til Oda. Over meg og Oda. Thank god for svart antrekk. Allikevel fikk jeg litt rødvin over den nye vintagejakken min. Ikke fornøyd med det, men svært fornøyd med jakken. Sennepsgul er ikke en farge jeg vanligvis har flust av i skapet, men litt forandring fryder.



Chez Justine

Etter middag kjøpte vi noen øl på veien (metrofylla- classy), og dro på en studentfest. Ganske ville tilstander med masse fulle, svette ingeniørstudenter spredd over 3 etasjer. Skal det værra så skal det værra, tydeligvis! Vi var der noen timer, og dro videre via både bil og scooter til litt sånn ymse steder med ymse mennesker. Det er helt fantastisk å cruise rundt på en scooter i Paris- hvertfall om kvelden! Anbefales:)
 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar