onsdag 28. oktober 2009

Merkelige franskmenn

Iløpet av de to månedene jeg har vært her nå, har jeg lagt merke til endel kuriositeter som jeg skal ramse opp i en liste. Jeg liker godt å skrive lister, (litt som dette spesielle mennesket i Erlend Loes "Naiv.Super.")
Man tror at et land som Frankrike ikke er så annerledes fra Norge- et vestlig europeisk land med relativt god økonomi. Men det er det. Altså, ting (inkludert noen klisjéer jeg kan bekrefte) jeg har observert og opplevd un peu bizarre/differente:

-Skolesystemet? 20 år tilbake i tid. Du melder deg ikke opp til fag på Internett, hjemmesiden til Universitetet har ingen typ "min side" eller portal, (jeg tror man kan få en webmail, men det er det egentlig ingen som vet) og all info du trenger må du spørre om eller gå på skattejakt etter å finne på et eller annen ukjent ark på en ukjent vegg i en ukjent etasje.

-Det er apotek OVERALT. I gaten min kan jeg ihvertfall telle 6 apotek. I Norge er ikke apoteket et sted hvor du mingler og er supersosial, men her er det rene syklubben. Pharmacie- place to be med andre ord.

-De har egne butikker kun med frysevarer som heter Surgelés

-Hunder (noe alle har), er bedre likt enn barn. Ta heller med deg hunden din på shopping enn barnet ditt. Barn skal sees og ikke høres, for hunder er begge deler helt ok.

-Man pynter seg på skolen. Franskmenn ER opptatt av klær og mote, og det syns. Skjørt, kjoler, høye sko (platå, stilett, lakk you name it, og noen ganger meget høye), fine skjorter, dressjakker, kåper og designervesker. No problem.  De slække joggebuksedagene på v.g.s er so so far away. Det er helt greit,jeg liker å jåle meg litt.

-De dubber alt til fransk. Kanskje ikke noe sjokk, men jeg mener ALT. "Friends" på fransk er greit mindre morsomt.

-Baguett under armen, svart alpelue og stripete genser? JA, det er faktisk sant! Rundt lunsjtider går alle rundt med baguetter, mange går med alpeluen, og det er obligatorisk å ha minst èn stripete genser i skapet.

-Guttene bruker veske. Man-bag. Gjerne Longchampvesken. Det kryr av den i Paris, alle har en. Personlig er jeg ikke kjempefan. Uansett- du kan være så streit du bare vil, veske er helt kurant. Hvorfor stappe alt i lommene?

-Du kan ikke betale med kort overalt som i Norge. Det trodde lissom jeg, in ze big city of fashion. Men neida. Da må du isåfall kjøpe over en viss grense. Irrrr.

-De krangler og diskuterer hele tiden. Seriøst! "Mais non, c'est pas possible ca!" I butikken, på gaten, hjemme, på metroen, på jobb... Grunnen til at jeg kom på det er at jeg hører nå en krangel i etasjen over. Og det er ikke første gang. En mor og en datter som med jevne mellomrom krangler så busta fyker. Man vurderer å ringe politiet. De knuste et vindu for noen uker siden. Gale damer. Skriker, gråter og kjefter. Hyggelig!

-Du må ikke stirre noen inn  øynene på metroen. Fy. Og jeg som liker å glane.. (Når du er på date derimot, gjør man ikke annet.)

-Du må ikke si "du" til mennesker som er eldre enn deg  og som du ikke kjenner. Du må si "De", altså "Vous". Merker jeg har brent meg på den et par ganger, men det begynner å sitte nå.

-Nesten alle jentene går likt kledd. Og bruker minimalt med sminke. Det solpudderet og den shiny lipglossen norske jenter trykker til sitt bryst er ikke så veldig fremtredende her. Føler jeg må skrive mer om den franske stilen en annen gang.

- Taxi er ganske billig. (Ellers er det meste relativt dyrt. Unntatt vin såklart. Hurra!).

-Alle går i svart. Svart er ze coleur. Hvis du stiller opp i orange boblejakke i et mer eller mindre fasjonabelt strøk i Paris får du mange rare blikk. (Så pappa, jeg foretrekker at du legger den igjen hjemme når du kommer på besøk.)

-Guttene her er ganske annerledes enn norske gutar. Det "spille kostbar/ 3-dagers regelen med å sende melding/, ignorere jenta for å gjøre meg selv interessant" greiene som vi gjerne holder på meg i Norge er ikke noe man gjør her. Også spanderer de hele tiden. Frekt er det, om du vil betale for drinken din selv! På noen restauranter gir servitøren jenter menyen uten prisene- de skal jo ikke betale uansett(!)

-Champs Elysée er oppskrytt. Den kuleste butikken er kanskje Zara, og det har de overalt.

-Franskmenn er ikke så arrogante som man tror. Hvis du kan et par ord fransk er de med ett mye mer vennlig innstilt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar